Tuesday, May 4, 2010

Bengkel Pembinaan Blog

Salam 1 Malaysia,

Seiring matlamat kerajaan untuk menjadikan teknologi sebagai medium terpenting dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran, satu bengkel Pembinaan Blog telah dianjurkan pada 26 April 2010 lalu, bertempat di Pusat Kegiatan Guru(PKG), Tambunan bermula 7.30 pagi sehingaa 4.30 petang. Bagaimanapun, bengkel ini cuma melibatkan guru-guru Pendidikan Islam zon Pekan sahaja atas pembiayaan sendiri guru-guru tersebut. Selain itu, tiga orang Fasilitator Schoolnet(FS) yang masing-masing ditempatkan di sekolah SK. Kitou, SRK. ST. Theresa dan SK. Pekan ditugaskan untuk menjadi fasilitator untuk bengkel tersebut. Mereka terdiri daripada Constantine Vitus(FS SK. Pekan) sebagai ketua, Mark Micheal(FS SRK. ST. Theresa) dan Georgie Joseph(FS SK. Kitou).

Bengkel pada hari tersebut dibahagikan kepada dua sesi dan dimulakan dengan topik "Pengenalan dan Kepentingan Blog" oleh FS Constantine Vitus. Peserta didedahkan kepada asas-asas yang perlu ada seperti tujuan blog, jenis blog, kepentingan blog dan beberapa perkara yang perlu untuk diketahui. Kemudian sesi berehat sebentar bagi menikmati juadah pagi dan seterusnya disambung kembali untuk sesi kedua. Sesi kedua adalah sesi amali di mana peserta masing-masing dikehendaki membina blog masing-masing berdasarkan arahan dari fasilitator. Sesi ini amat menarik kerana di sinilah peserta boleh mengutarakan soalan-soalan malah mendapat tunjuk ajar sepenuhnya bagi asas-asas untuk membina blog.

Bengkel tersebut tidak sia-sia kerana peserta amat memberikan kerjasama malahan mereka juga sudah mampu untuk mereka dan membina sendiri blog berdasarkan apa yang telah diajar. Sesi ditamatkan dengan majlis penutupan yang dirasmikan oleh Ustaz Yasin Yunus, Pegawai Bahagian Pendidikan Islam & Moral, Pejabat Pendidikan Daerah Tambunan diikuti dengan penyampaian sijil untuk para fasilitator dan juga peserta.

1 comment: